Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A330

2013.04.10

a330  

Airbus A330 az európai Airbus repülőgépgyár szélestörzsű, nagy kapacitású, közepes- és hosszútávú utakra tervezett utasszállító repülőgépe, mely elsősorban a Boeing 777-nek állít konkurenciát. Az 1990-es években az Airbus A340 típussal párhuzamosan fejlesztették ki, ami miatt a két repülőgép több rendszere közös: szárnyuk megegyezik (az A330-on két, az A340-en négy hajtóművel), törzsük megegyező szerkezetű, avionikájuk azonos.

 
 

Fejlesztése [szerkesztés]

A fejlesztés fő motivációja a légitársaságok azon igénye volt, hogy gazdaságossági okból bizonyos hosszú útvonalakra az addig használt három és négyhajtóműves gépek helyett azoknál nem sokkal kisebb, de csak kéthajtóműves gépet szerettek volna használni. Óceánrepüléshez ugyanis kéthajtóműves gépek nem léteztek. Csak az 1980-as évekre sikerült olyan hajtóműveket kifejleszteni, melyek megbízhatósága megfelelt a transzkontinentális útvonalak repülésbiztonsági előírásainak.

Az A330 típuscsalád fejlesztése 1987-ben kezdődött el az A340 típussal közösen. A fejlesztések alapját az Airbus A300 képezte, ennek törzsét módosították az új típusokhoz. A cél egy nagy hatótávolságú, óceánrepülésre is alkalmas kéthajtóműves gép kifejlesztése volt. Elsődleges szempont volt, hogy a repülőgép teljesíteni tudja az ETOPS (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) engedélyhez szükséges követelményeket. Közvetlen versenytársa a Boeing 777. A légitársaságok leginkább a régi McDonnell Douglas DC–10 repülőgépeket váltották fel vele. Az A330-as a DC–10-hez képest 38%-kal kevesebb üzemanyagot igényel ugyanazon az útvonalon.[3]

Az A330 első repülését 1992november 2-án hajtotta végre. A szükséges engedélyek megszerzése után végül 1994. januárjában állt szolgálatba. Első üzemeltetője az Air Interlégitársaság volt. Az A330/A340 repülőgépeket a sok egyezőség miatt ugyanazon a gyártósoron, a franciaországi Toulouse-ban szerelik össze.

Jellemzői [szerkesztés]

Típusváltozatok [szerkesztés]

Az Airbus A330-nak két fő változata van, az A330–300 és az A330–200. Az A330–300 fejlesztése 1987-ben kezdődött és 1993-ban állt szolgálatba. Az A330–200 későbbi konstrukció, rövidebb törzzsel, viszont azonos maximális felszállótömeggel nagyobb hatótávval rendelkezik. 1995-ben kezdték meg a fejlesztést és végül 1998-ban lépett szolgálatba. Ez utóbbi típusnak van utas-, teherszállító és légi utántöltő változata.

A330–200 [szerkesztés]

TAM Linhas Aéreas A330–200

Ennek az alváltozatnak a kifejlesztését az A340–200 gyenge eladási eredményei motiválták (összesen 28 db). A törzse az A340–200-tól, szárnyai és hajtóművei az A330–300-tól származnak. Függőleges vezérsíkja magasabb, mint az A330–300-é. Legnagyobb felszálló tömege 233 tonna lehet, hatótávolsága 12 500 km. Erőforrása két Pratt & Whitney PW4000 vagy Rolls-Royce Trent 700hajtómű lehet. Első példányait 1998. áprilisában szállították le. Egyedi kialakítással is rendelhető, melyet az Airbus vállalat külön erre szakosodott részlege épít meg.

Az Airbus eredetileg a Boeing 767–300ER vetélytársának szánta, később a Boeing 787–8 lesz a fő ellenfele a piacon.

A330–200HGW [szerkesztés]

Ezt a változatot az Airbus 2008szeptember 9-én jelentette be. Megnövelt, 238 tonnás felszálló tömeggel rendelkezik, hatótávolsága 12 670 km lehet. A cél az A330–200 versenyképességének a növelése volt a Boeing 787–8-cal szemben.[4]

A330–200F [szerkesztés]

A csökkenő A300–600F és A310F eladások inkodolttá tették új teherszállító kifejlesztését az A330–200 bázisán. Az első tervek még 2000-ben megszülettek, majd 2006-ban újra előkerültek. A jóváhagyást 2007-ban kapta meg. Az első felszállás tervezett időpontja 2009 vége, míg az első gép átadása 2010 tavaszára várható.[5][6] 2009. januári adat szerint összesen 65 darabot rendeltek belőle.[7]

Az A330–200F közepes méretű, hosszú törzsű teherszállító repülőgép. Maximálisan 64 tonna rakományt szállíthat 7400 km-re. Sokoldalú rakodórendszert kapott, képes kezelni raklapokat és konténereket is sokféle elhelyezési variációban. Az alaptípushoz képest eltérő súlyeloszlás miatt módosított orrfutóművet alkalmaztak rajta. Erőforrása két Pratt & Whitney PW4000 vagy Rolls-Royce Trent 700 hajtómű lehet.

Vetélytársai: Boeing 767–300FBoeing 747–400FMcDonnell Douglas DC–10FMcDonnell Douglas MD–11FBoeing 777F és Lockheed L–1011 TriStar.

A330–300 [szerkesztés]

Egy US Airways A330–300 felszállás közben
Delta Air Lines frissen festett A330–300 gépe landol az amszterdami Schiphol repülőtéren

Ez a változat készült el először, 1993-ban lépett szolgálatba. Az A300 továbbfejlesztésével hozták létre. Megkapta az A300–600 törzsét, valamint új szárnyakat, vezérsíkokat és az A320 glass cockpit-jét és elektronikus kormányrendszerét.

Három osztályos kialakításban legfeljebb 295 utast szállíthat, hatótávolsága 10 800 km. Nagy mennyiségű rakományt is szállíthat egyidejűleg. Két General Electric CF6–80EPratt & Whitney PW4000 vagy Rolls-Royce Trent 700 lehet az erőforrása. A francia Air Inter volt az első üzemeltetője.

Közvetlen vetélytársai a Boeing 777–200 és Boeing 767–400ER típusok.

Légi utántöltők [szerkesztés]

Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) [szerkesztés]

Az alap A330–200 légi utántöltő változata. Feladata katonai repülőgépek légi utántöltése és teherszállítás. Több ország légiereje rendelte meg, többek között AusztráliaSzaud-ArábiaIndia, az Egyesült Arab Emírségek és Egyesült Királyság.[8]

Northrop Grumman KC–45 [szerkesztés]

Az A330 MRTT módosított változata az USA légiereje számára. Az amerikai légierő 2008február 29-én jelentette be, hogy a jelenlegi Boeing KC–135 Stratotanker flottája felváltására ezt a variánst választotta.[9] A KC–135 gépek 1957 óta állnak szolgálatban, a legfiatalabb példányt 1965-ben szállították le.[10] A tender eredményét röviddel a kihirdetés után megsemmisítették eljárási hibákra hivatkozva.[11] 2010. április 20-án az EADS bejelentette, hogy az új tenderen is részt vesznek.[12]

Üzemeltető légitársaságok [szerkesztés]

2011. október 31-ig a típus változataiból összesen 1178 darabot rendeltek meg (568 db A330–200, 61 db A330–200F, 549 db A330–300), ebből 817 darabot szállítottak le (437 db A330–200, 8 db A330-200F, 372 db A330–300). Összesen 811 állt ténylegesen szolgálatban.[1]

A szállítások évenkénti bontásban a következőképp néznek ki:[* 1]

1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
1 9 30 10 14 23 44 43 35 42 31 47 56 62 68 72 76 87 67

A típus főbb üzemeltetői:[* 2]

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.